ХРОНІКИ ОСВІТНЬОГО ХАКАТОНУ В ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОМУ КОЛЕДЖІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ДОШКІЛЬНА ОСВІТА»

 

Дух закладу живе не на папері, не в стінах,
а в характері більшості педагогів,
і від них приходить до 
характеру вихованців
К. Ушинський

29.10.2018. День почався з листопадового туману, а завершився вересневим сонечком. Добрий був понеділок, певно тому, що був День 1 Інклюзивного тижня в Івано-Франківському коледжі на відділенні «Дошкільна освіта». За програмою, першою була лекція у  Зореслави Гретчук (директор Івано-Франківського інклюзивно-ресурсного центру) на тему «Відкрите “досьє” інклюзивної освіти Івано-Франківська та області. Дуже тішить, що пані Зореслава відгукнулася на пропозицію прийти до нас і розповісти студентам та запрошеним педагогам ЗДО про законодавчо-нормативну базу, посадові обов’язки вихователя та асистента вихователя в інклюзивній групі, роботу педагога з батьками, раннє виявлення дітей з порушенням розвитку… Справжній спеціаліст не ховається в кабінетах, а охоче йде до тих, хто хоче його слухати. Сподіваємося, наші зустрічі в такому форматі будуть сприяти розумінню та позитивній взаємодії по впровадженню інклюзії з «людським» обличчям.

А далі тренінгові вправи, долоньки, сердечка, стимуляція та симуляція сенсорних відчуттів, вкраплення необхідної теорії, навчання через взаємодію, пропонування векторів, знаходження власних сенсів, відео, руханки з фасилітацією (нове модне слово) від Оксани Селепій , Тетяни Данів та ельфійок-асистенток Ірини Братчук, Іванни Новоселюк, Iрини Стефінів.

30.10.2018. Далі — серйозніше. Викладачі Івано-Франківського коледжу та практикуючі вчителі-логопеди Ірина Салига, Людмила Скавінська, Наталя Богославець, Марія Трохимчук працювали для студентів дошкільного відділення, педагогів дитсадків і шкіл та зацікавлених осіб. Серед спраглих до знань, умінь та навичок були помічені навіть кілька вихователів-методистів («аксакалів» дошкільної освіти»), що говорить про фаховий рівень спікерів понеділка і вівторка в освітянській спільноті Станіславщини.
Лекція «Полісенсорний підхід в інклюзивній освіті» та Лайфхак інклюзивної освіти «Використання мнемотехніки, кінезіології, артикуляційної гімнастики кольоро- та Су-Джок терапії у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами» розкрили багато нового для студентів, прокачало мізки командної та індивідуальної роботи, взвємопідтримки, ініціативи, лідерства, ефективної комунікації. Викладачі  по новому відкривли для себе студенток-четвертокурсниць: зрілих, розумних, впевнених, розсудливих, красномовних і творчих. Думається, багато відкрили і себе. Тренінг тривав без перерви довгих 24 години (жарт), але ми працювали за власним бажанням допізна. За день було охоплено інклюзивно більше 100 людей, що в довгостроковій перспективі допоможе краще розуміти інклюзію і необхідність зважати і враховувати базові людські цінності.

31.10.2018. День 3 інклюзивного тижня в Івано-Франківському коледжі. Ексклюзивне Halloween inclusive party. Різні локації. Квести і конкурси. Благодійні ярмарки. Презентації та зйомки відео про інклюзію. Виставка студентських інклюзивних та нестрашних постерів. Студентський театр «Світло крізь Тінь» та добрі розваги для особливих дітей. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8… пара Tricking and treating inclusively. Quests and contests. Charity events. Presentations and shooting videos about inclusion. Students’ inclusive education and non-scary Halloween posters presentation. Student theatre “Light through Shadow” and warm entertainment for special kids.

Що було зроблено: намальовано багато позитивних інклюзивних плакатів, заспівано кілька патріотичних англо-саксонських пісень, виготовлено багацько чудернацьких смаколиків для благодійного ярмарку, проведено геловін з національним колоритом, спечено і потереблено гарбузяних смаколиків, здекоровано фотозону, освідчено в любові до англійської, побігано в квести, знайдено нарешті дітей і проведено їм файний урок англійської зі станціями, декламацією віршів, складанням букв в слова, компонуванням букетів з сіна і осіннього листя, малюванням дубків і білочок, складанням інклюзивних казок, взаємодією з театром тіней.

01.11.2018. День 4 інклюзивного тижня в Івано-Франківському коледжі.

Марта Николаєва, учасниця програми академічного обміну ADA, волонтерка ООН, спеціалістка з комунікацій та зв’язків з громадськістю ПРООН в онлайн презентації вказала на особливості інклюзії людей з ДЦП, поділилася персональним досвідом, розповіла про навчання на батьківщині та закордоном, волонтерську діяльність, навчання англійської дітей з інвалідністю та перспективи в ООН для студентів.

Викладач-методист Івано-Франківського коледжу Оксана Селепій у черговому Лайфхаці інклюзивної освіти зосередила увагу на важливості навчитися розуміти дітей через моделювання занять толерантності та альтернативну комунікацію з дітьми та їх батьками в умовах інклюзивної освіти. Присутні жваво брали участь в тренінгових вправах, розробляли та презентували проекти, моделювали ситуації.

Наталія Никорак розповіла про естетичні, катарсисні, світоглядноформувальні, етичні, ціннісні аспекти студентського театру тіней та закцентувала увагу на його комунікативності при впровадженні принципів інклюзії в освітній простір ЗДО. А далі було промовляння тіней дзвінким голосочком Гавчика, уїдливим Шпака, тендітним Баранчика, ніжним Киці, хрипким Джмеля, від’їхалим Конюшинки під спалахи суфітів і тріскотіння камер десятків мобільних телефонів.

А далі були крила…. Крила завершення творчої та рефлексійної частини нашого проекту «Розправлені крила».

03.11.2018.Субота.  Хто відпочиває, а викладачі та студентки коледжу, спішать на  семінар “БЕЗ КОРДОНІВ: РОЗВИТОК ТА ПІДТРИМКА ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТНЬОЇ СПІЛЬНОТИ”. Було багато цікавих людей з різних міст України. Івано-Франківськ, Львів, Харків, Хмельницький. І викладачі які готують майбутніх педагогів, і їх студенти, асистенти вчителів та батьки дітей з особливими потребами. Були також гості з Америки, які розповіли про ситуацію з інклюзивним навчанням в Америці.

Фокус-групи проводилися з урахуванням комплексності та системності дослідження для розуміння існуючих проблем, тому до участі у дослідженні запрошувалися практики: вчителі та асистенти вчителів, батьки дітей з особливими освітніми потребами, студенти, викладачі, які готують майбутні кваліфікованих працівників інклюзивної освіти. На фокус-групи до обговорення було винесено ряд запитань, у ході обговорення було виявлено ряд проблем, які існують на сьогодні, також обговорювалося бачення шляхів вирішення таких проблем.

За висновками експертів роботи фокус-груп (Оксана Селепій, Ірина Салига, Валентина Маланчій, Надія Дацьо), на сьогодні надзвичайно важливим є виважений підхід до впровадження інклюзивної освіти та адаптування досвіду США, оскільки кожна прогалина чи невірне рішення може призводити до гальмування цих процесів та негативних наслідків. Також з метою координації дій, першочерговим завданням буде укладання алгоритму дій команди фахівців на різних рівнях та видання дорожньої карти з відображеним рухом та його описом для кращого розуміння, зокрема і щодо того питання, що ж отримує в кінцевому результаті дитина з особливими освітніми потребами.

А по завершенню запланованих форм роботи була рефлексія, театр тіней від студенток та фото-сесія біля змодельованих розправлених крил (результату роботи за змістом інтерактивних вправ впродовж усіх днів роботи).

З учасниками працювали викладачі коледжу: Оксана Дмитрівна Селепій, Тетяна Юріївна Данів, Ірина Миколаївна Салига, Людмила Михайлівна Скавінська, Наталя Володимирівна Богославець, Марія Олегівна Трохимчук, Наталя Юріївна Никорак.